Lurfjelltind sept.2015

Snart på toppen

Endelig på toppen (1284 moh)

Gøy med snø

Lurfjelltind sept.2015

Fornøyd gjeng

Utsikt mot Børvasstindan og Bodø

Lurfjelltind

Lurfjelltind er høyeste fjell i Bodø kommune, 1284 moh. Dette er en flott tur som fint lar seg gjennomføre av voksne og barn. Det smaleste punktet på ruten oppleves av noen som litt luftig, og de med høydeskrekk kan kjenne at dette partiet er ubehagelig å passere. Det er ikke en egg, men et kort parti hvor det er litt smalt.

En sommerdag i 2017

Med utsikt mot Børvasstindene og Åselidalen

To gode turvenner

Turmålet er nådd, feires i håndstående

En sommerdag i 2017

Mor og sønn på toppen

Nyter været og utsikten

Fra Svartvassetra

Den korteste veien til Lurfjelltind er fra Svartvassetra. Med avgang fra Bodø kjører du til Saltstraumen og tar av mot Misvær. Noen kilometer før Misvær går det en litt humpete grusvei opp til høyre til Svartvassetra. Her parkerer du bilen og starter turen som er merket mot Lurfjellhytta. Om du bare vil gå en dagstur så følger du stien til du har passert Skorrigorrivatnet og tar av opp mot venstre med retning mot ryggen nedenfor selve toppen. Deretter fortsetter du over et litt flatere parti før du gyver løs på siste etappe opp til toppen. Denne turen er 8-10 km tur/retur og kan fint gjennomføres som en dagstur.

Alternativt kan du gå fra Svartvassetra og gå til Lurfjellhytta og ta en overnatting der før du bestiger Lurftjelltind dagen etter på. Fra Lurfjellhytta til toppen er det ca.5-6 km tur/retur.

Fra Børvatnet

Med utgangspunkt fra Bodø så kjører du til Saltstraumen og tar av mot Misvær. Noen kilometer etter Gillesvåg svinger du inn til høyre og følger en grusvei de siste km til Børvatn. Herfra er det ca.9 km inn til Lurfjellhytta og så videre ca.5km opp til Lurfjelltind. Første delen går langs Børvatn, deretter kommer man til en litt bratt steinur før det igjen er litt flatere terreng inn til hytta.